van het juiste publiek
BLOG
TITEL: KEUKENMES OP HET TANKSTATION
LEESTIJD: 3:45 min.
"He, mag ik u iets vragen?"
Ik had net benzine getankt en stond nog met de benzineslang in mijn handen. Ik hing de slang weg en liep op de auto af. De man had zijn raampje opengedraaid en keek me vragend aan. Ik kom net van de beurs en heb nog een cassette met keukenmessen over. Die neem ik niet mee terug. Voor een prikje mag je die hebben." Ik keek de man verrast aan. "Vertrouw je het niet? Het is echt niet van de vrachtwagen gevallen! Hier, kijk maar." Uit zijn binnenzak haalde hij een identiteitskaart van het bedrijf waar hij voor werkte. Hij toonde me zijn pasfoto om me te overtuigen. "Wat wil je ervoor geven?" zei hij, en reikte me de cassette met messen aan. Ik bekeek het 'kistje' dat rijkelijk gevuld was met messen in allerlei soorten en maten. "Wat moet je er voor hebben?" antwoordde ik. "Voor honderdvijftig mag je het in je auto leggen." startte hij de onderhandeling. Mijn blik verraadde genoeg. "Ach, doe maar honderd, ik wil er vanaf." "Weet je, ik zou niet weten waar ik die messen zou moeten laten. Mijn keukenla ligt al helemaal vol." Dit was een geldig en waar argument. Ik had geen zin om te bieden. Ik wist bovendien niet waar ik die messen voor zou moeten gebruiken. Ik had het m'n hele leven al zonder zo'n cassette gedaan. En moordneigingen heb ik niet. "Vijftig is echt de bodem. Daar kun je het niet voor laten." "Ik heb niet eens 50 op zak..." probeerde ik. "Geen probleem, ik heb hier een pinapparaat" en hij liet me het mobiele incasso apparaatje zien alsof je dat in elke auto mocht verwachten. "Ik doe het niet." De vertegenwoordiger viel bijna uit zijn auto van verbazing. "50 euri voor zo'n waardevolle set keukengereedschap! En jij zegt nee? Jij laat deze kans lopen?" Zijn verbazing was oprecht en sloeg om in verontwaardiging. Ik: "Ik heb een Opinel, zo'n Frans zakmes. Daar snij ik uien, vlees, groenten en als het moet brood mee. Daar kan ik nog 30 jaar mee doen. Maar dank voor het aanbod. Succes!" De man reed verbijsterd weg.
De weg naar jouw klant
De verkoper deed bijna alles goed: hij had een mooi aanbod, hij had kwalitatieve spullen, zijn verkoopprijs was ongetwijfeld super-laag, hij kon zijn verkoop legitimeren en hij had gezorgd voor betaalgemak. Wat wil je nog meer.
In het Nederlands taalgebied kan deze verkoper nog 20 miljoen keer zijn aanbod doen. Er zullen vast mensen zijn die er graag op ingaan. Maar zijn verkoopstrategie is weinig efficiënt. Zomaar ins blaue hinein proberen iets te verkopen, lukt wellicht op de markt; daar komen mensen langs met een koopbehoefte. Impulsaankopen, bijvoorbeeld een setje messen, zijn ook aankopen. Maar bij een benzinestation koop je brandstof en kauwgom. Geen waardevolle keukenmessen.
internetmarketing voor zzp-er en klein bedrijf
Vraag de aandacht op de juiste plek
Internet is wel een markt waar mensen zoeken naar een aanbod. Je website is je eigen terrein, de plek om je eigen deskundigheid te verkopen. Je diensten of je handel.
Maar wat als niemand je terrein weet te vinden?
Online is dat in ieder geval te realiseren. Met een technische en inhoudelijk goede website zullen potentiële klanten je daar vinden.
Ik wil je daar graag bij van dienst zijn.
Meer weten?
Struin eens rustig rond op deze website en neem dan gerust contact met me op.
U ontvangt meteen een gratis advies als u
– belt naar 06 40 48 60 49
– een bericht stuurt
Emil Roes