denk vanuit zoekgedrag
Omschrijvingen van een doelgroep zijn gebaseerd op aannames . Met aannames moet je altijd oppassen.
Slechts 31% van de mensen die zoekt op computerspellen zijn mannen tussen de 18 en 34 jaar. Een verkoper van videogames die aanneemt dat enkel jongeren zijn spellen kopen, vergeet dus 2/3 van zijn doelgroep.
Vaak worden op een doelgroepomschrijving onterecht stereotyperingen toegepast.
45% van de mensen die online zoekt op doe-het-zelf onderwerpen is vrouw.
Waarom denk je dat alleen mannen en jongens interesse in voetbalshirts hebben?
Zou je een moeder die een shirt zoekt voor haar zoontje of dochtertje niet op internet kijken? Hoeveel meisjes voetballen er inmiddels?
Richt je daarom eerder op zoekgedrag dan op een doelgroep.
Gedrag versus identiteit
Waar de doelgroepomschrijving stopt, biedt online de mogelijkheid te adverteren, via adwords of affiliate, op gedrag in plaats van identiteit. Het belangrijkste middel voor adverteren op gedrag zit in je zak of handtas: de smartphone.
Bijna 90% van de smartphonegebruikers heeft het apparaat dag en nacht bij zich. Wanneer we een vraag hebben of iets zoeken pakken we onze smartphone op zoek naar bruikbare informatie. ‘Waar vind ik de winkel waar ze dat speciale merk verkopen?’, ‘Tot hoe laat is de bouwmarkt open?’
Kansen van micro-moments
Behoeftes ontstaan op de meest uiteenlopende momenten. Drie redenen waarom deze ‘micro-moments’ voor jouw dienst een uitgelezen kans zijn om nieuwe klanten te winnen:
1: Gebruikers staan open voor keuzes
90% Van de smartphonegebruikers die online zoekt naar een dienst of product heeft nog geen keuze gemaakt.
2: Bereik klanten van concurrenten.
1 Op de 3 smartphonegebruikers kiest uiteindelijk voor een ander merk of dienst dan zij in eerste instantie voor ogen had.
3: Kom in beeld bij een nieuw publiek
51% Van de smartphonegebruikers ontdekte een nieuw product of nieuwe dienst na een online zoekopdracht. Alleen al door zichtbaarheid in (mobiele) zoekresultaten leren gebruikers je naam kennen en word je dus meegenomen in het beslissingsproces.
Strategische sleutelmomenten
Overtuigd dat jouw werkzaamheden aanwezig moet zijn tijdens micro-moments? Dan is het zaak je online strategie hierop aan te passen. Ga dus na of jouw merk/bedrijf zichtbaar is voor smartphonegebruikers op deze sleutelmomenten:
1: I-want-to-know moments
Gebruikers die online zoeken naar bruikbare informatie en inspiratie maar nog geen aankoop overwegen. 66% Van de smartphonegebruikers zoekt naar (soortgelijke) producten of diensten na het zien van een TV reclame of andere advertentie.
2: I-want-to-go moments
Gebruikers die online zoeken naar informatie over een lokale vestigingen. Denk hierbij aan openingstijden of adresgegevens. 82% Van de smartphone gebruikers zoekt op deze informatie.
3: I-want-to-buy moments
Gebruikers die klaar zijn om een aankoop te doen en op zoek zijn naar concrete informatie rondom aankoop. Denk hierbij aan specifieke product- en prijsinformatie, levertijden of kortingsacties.
4: I-want-to-do moments
Gebruikers op zoek naar ‘how to’ informatie wanneer zij iets willen leren. Denk hierbij aan het vervangen van een fietsband of het bakken van een taart, het voorbereiden van een speech, het aanmaken van cement, het boren door beton.
Bedenk
Zoekers komen meerdere keren op je site (soms wel 5 tot 8 keer( alvorens ze een beslissing nemen. Zorg dus dat je ze overtuigt en dat ze je call-to-action niet kunnen missen.